در حوزه استراتژیهای بازارهای الکترونیکی مدلها و رویکردهای مختلفی ارائه شده است.
مدل ناکاجیوا
از دیدگاه ناکاجیوا شبکههای فراگیر سه سبک متفاوت بازاریابی را ارائه کرده است. این سبک ها عبارتند از:
۱-بازاریابی زمینهای: به دنبال طراحی بهینه برای تحقق بخشیدن به خواسته های مشتریان، از طریق توانایهای حسی و پیگیری شبکهای است.
۲- بازاریابی مقایسهای: با استفاده از نیروهای در حال رشد ارتباطات آنلاین مصرف کنندگان را از طریق ارزیابیهای کالا و مبادلات کیفیت، ترغیب می کند.
۳- بازاریابی جمعی: با استفاده از پیامهای واقعی مشارکت مصرفکننده را در فرآیند برنامهریزی و توسعۀ محصول دخالت داده و بدین وسیله وفاداری مصرفکنندگان را افزایش می دهند.
موفقیت یا شکست کسب وکارهای مشتریمحور به این امر بستگی دارد که آنها به سرعت سه شیوۀ بازاریابی فوق را برای ارائه به خدمات مشتریان با یکدیگر ترکیب کنند به طوریکه باید با سرعت استراتژی های بازاریابی و مدیریت، رابطههای مشتریان را سازماندهی مجدد نمایند.
استراتژی بازاریابی تسریعی
تسریع و سرعت بخشیدن به فرآیندهای کسب وکار شامل: خرید، فروش، تولید و توزیع مزیت اصلی حاصل از تلاش های کسب وکار الکترونیکی می باشد. این گرایشات درکسب و کار در طول چندین سال رخ داده است و بسیاری از بنگاهها به منظور طراحی فرآیندهای کارآمد پروژه های مهندسی مجدد را اجرا نمودهاند.بنابراین ظهور شبکههای مجازی ارتباط آسان وسودمند فرآیندهای درونی شرکتها، بین شرکتها و مشتریانشان را سرعت بخشیده است که در فرآیندهای کسبوکار ابزار زیادی ایجاد کرده است که پیش از این با شبکههای قبلی امکانپذیر نبود. این تغییرات و ارتباطات عمدتاً در فرآیندهای تولید، توزیع ، پرداخت و توسعهی محصول جدید ایجاد شده است.
تولید سفارشی
یکی از شناخته شده ترین فنون تولید سفارشی تکنیک تولید بهنگام یا تولید ناب می باشد. این شیوۀ تولید به دنبال حذف منابع کندکننده تولید از طریق ساخت قطعه درست در مکان و زمان صحیح می باشد. یکی از اولین شرکتهایی که از شیوۀ ساخت سفارشی در اینترنت استفاده کرد، شرکت کامپیوتری دل بود. این شرکت با استفاده از اینترنت برای فروش مستقیم رایانه شخصی به مشتریان، توانست فروش خود را از ۳۶۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۰ به ۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۸ افزایش دهد. راز موفقیت دل در سیستم تولید سفارشی آن بود که امکان دریافت سفارش از طریق اینترنت را فراهم می ساخت و خط تولید در طول مدت ۴ ساعت رایانه را برای سفارش دهنده آماده می کرد.
توزیع سفارشی
تولید سفارشی تنها یک گام به سوی بازاریابی بهنگام می باشد. الیور و سایرین بحث می کنند که همانند فروش مستقیم و تولید سفارشی، اگر تولیدکننده میخواهد به سوی بازاریابی بهنگام حرکت کند، توزیع مستقیم نیز ضرورت دارد. آنها بازاریابی بهنگام را به عنوان سیستمی که «سفارش شخصی محصولات و خدمات به طور مستمر خود را به روز می کنند تا شرکت بتواند به طور مستمر نیازهای درحال تغییر مشتریان را بدون دخالت ردیابی کند.» تعداد بسیاری کمی از شرکت ها سیستم توزیع سفارشی را اجرا کردهاند و مسئله اصلی آنها در وجود مشکلات استقرار شبکه توزیع انعطاف پذیر و سودمند است که قادر باشد با تقاضاهای مشتری وفق پیدا کند.
پرداخت بهنگام
احتمالاً ساده ترین فرآیند برای افزایش سرعت، فرآیند پرداخت باشد. گاهی اوقات این کار از طریق کارت های هوشمند صورت می گیرد که پس از استفاده از محصول یا خدمات به طور خودکار بدهکار می شوند. برای مثال کارت های تلفن از این جملهاند. برخی شرکت های مخابراتی با استفاده از پرداخت بهنگام نوع دیگری از خدمات بهنگام مثل مرور جملات و پرداخت آنلاین را ارئه کردهاند.
توسعه محصول جدید
برخی شرکت ها حتی مفهوم بازاریابی بهنگام را در گیرندۀ استفاده از «سیستم تسریع اطلاعات» در مرحله توسعه محصول جدید می دانند.
یک سیستم تسریع اطلاعات از فناوریهای دیجیتالی برای ایجاد دنیای مجازی استفاده می کند که در آن جنبههای مهم مربوط به تصمیم خرید یک محصول جدید یکجا گرد هم میآیند. با استفاده از این سیستم رفتار مصرفکننده در یک محیط آزمایشی که چهرۀ مشتری در زمان تصمیم به خرید شبیهسازی می کند، مورد مطالعه قرار می گیرد. به عنوان مثال مطالعه بر روی خریدهای آیندۀ اتومبیل های برقی موجب شبیه سازی نمایشگاه های مجازی، تبلیغات و غیره گردید.